آیا دوزبانگی کودک باعث اختلال در گفتار میشود؟
تصور رایجی وجود دارد که دوزبانگی در کودکان میتواند باعث اختلال در گفتار یا تاخیر در رشد زبانی شود، اما تحقیقات گسترده نشان داده است که این تصور نادرست است. در واقع، دوزبانگی نه تنها باعث اختلال نمیشود، بلکه میتواند مزایای شناختی و زبانی متعددی نیز برای کودک داشته باشد.
چرا این تصور نادرست است؟
تفاوت با اختلال:
کودکان دوزبانه ممکن است در ابتدا در مقایسه با کودکان تکزبانه، کلمات کمتری در هر یک از زبانها داشته باشند. این امر طبیعی است و به این معنی نیست که آنها دچار اختلال هستند.
تداخل زبانی:
گاهی اوقات ممکن است کودکان دوزبانه کلمات یا ساختارهای دستوری را از یک زبان با زبان دیگر ترکیب کنند. این پدیده نیز بخشی طبیعی از فرآیند یادگیری دو زبان است و به مرور زمان برطرف میشود.
تأخیر ظاهری:
برخی والدین ممکن است تصور کنند که کودک دوزبانه دیرتر شروع به صحبت میکند. در حالی که ممکن است برخی از کودکان دوزبانه دیرتر شروع به صحبت کنند، این تاخیر معمولاً جزئی است و هیچ ارتباطی با اختلال گفتاری ندارد.
تنوع فردی:
رشد زبانی کودکان بسیار متنوع است و کودکان دوزبانه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. برخی از آنها ممکن است سریعتر از دیگران پیشرفت کنند.
چه زمانی باید نگران شد؟
در حالی که دوزبانگی به خودی خود باعث اختلال گفتاری نمیشود، در برخی موارد، لازم است نگران رشد زبان کودک دوزبانه باشیم. این نگرانیها زمانی مطرح میشوند که کودک علائم زیر را نشان دهد که متمایز از چالشهای طبیعی یادگیری دو زبان باشند. تشخیص این تفاوتها نیاز به ارزیابی متخصص گفتار درمانی دارد. به طور کلی، باید نگران باشیم اگر:
تأخیر قابل توجه در گفتار: کودک در سن 2 سالگی کلمات کمی میگوید یا به طور کلی ارتباط کلامی ضعیفی دارد، صرف نظر از اینکه تک زبانه یا دو زبانه است. این تأخیر باید قابل توجه باشد نه فقط اندکی کمتر از همسالان تک زبانه اش.
عدم پیشرفت در هر دو زبان:
اگر کودک در هر دو زبان پیشرفت ناچیزی داشته باشد، این نشاندهندهی مشکل در خود فرایند زبانآموزی است و نه صرفاً دوزبانگی.
مشکل در درک دستورات ساده:
کودک به طور مداوم نمیتواند دستورات ساده را درک کند، حتی اگر در محیط تک زبانی قرار گیرد.
مشکل قابل توجه در تلفظ صداها:
مشکلات تلفظی که گسترده هستند و کودک را در برقراری ارتباط محدود میکنند، و فراتر از اشتباهات جزئی و طبیعی در یادگیری دو زبان است.
لکنت زبان شدید و مداوم:
لکنت زبان که شدید، مداوم و مکرر باشد و روی برقراری ارتباط کودک تأثیر منفی بگذارد.
عدم برقراری ارتباط:
کودک به طور کلی در بیان نیازها و خواستههای خود با هر دو زبان یا حتی با اشاره و حرکات مشکل دارد.
تفاوت قابل توجه با همسالان:
اگر پیشرفت زبانی کودک به طور قابل توجهی از همسالان تکزبانه یا دو زبانهاش عقبتر باشد و این تفاوت در چندین زمینه زبانی مانند درک، بیان و واژگان بروز کند.
مهم است که بدانیم:
کودک دوزبانه ممکن است در مجموع واژگان کمتری نسبت به کودک تک زبانه در هر زبان به طور جداگانه داشته باشد، اما در کل واژگانش به اندازه کودک تک زبانه یا حتی بیشتر است. این طبیعی است. مقایسهی پیشرفت زبان کودک دوزبانه با معیارهای تک زبانهها درست نیست.
در صورت مشاهدهی هر یک از این علائم، مشورت با متخصص گفتار درمانی بسیار ضروری است. این متخصص میتواند ارزیابی دقیقی از رشد زبان کودک انجام دهد و تشخیص دهد که آیا مشکلی وجود دارد یا خیر. او میتواند برنامهی درمانی مناسب را برای رفع چالشها طراحی کند.
دوزبانگی نه تنها باعث اختلال در گفتار نمیشود، بلکه میتواند مزایای زیادی برای کودکان داشته باشد. اگر شما به عنوان والدین نگران رشد زبانی کودک دوزبانه خود هستید، با یک متخصص گفتار درمانی مشورت کنید. آنها میتوانند به شما کمک کنند تا اطمینان حاصل کنید که کودک شما در مسیر درستی در حال پیشرفت است.
ما درکیدزانگلیش کلاسهای زبان انگلیسی آنلاین و پکیج های افلاین را برای کودکان ارائه میدهیم که به یادگیری زبان به شیوهای سرگرمکننده و جذاب کمک میکند! برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید.
فرصت را از دست ندهید! همین حالا پکیج آموزش زبان انگلیسی را سفارش دهید و آیندهای روشن برای فرزندتان بسازید!